Sayu Ibu Gorilla Berlakon Beri Kepercayaan Pada Penjaga Zoo Bahwa Anaknya Masih Hidup

 

gorila_2_20150918_130911

Sayu Ibu Gorilla Berlakon Beri Kepercayaan Pada Penjaga Zoo Bahwa Anaknya Masih Hidup|Kisah sayu pengorbanan seorang ibu bukan hanya di alami oleh manusia,adakalanya kisah binatang pun begitu menyentuh hati sebenarnya.

Itulah yang berlaku kepada Seekor induk gorilla betina yang benama shira di Sebuah Zoo Negara Frankfurt, Jerman baru baru ini.

Shira yang memperlihatkan kelakuan dirinya seolah anaknya itu masih hidup,memeluk dan mendukung anaknya kesana kesini ,padahal anaknya sudah mati selama dua hari selepas seminggu di lahirkan.

gorila_4_20150918_130941

Sesekali shira cuba membangunkan anaknya dengan menguncang tubuh bayinya dan memaksanya untuk menyusu,shira seolah menampakkan lakonan untuk memberi kepercayaan pada kami bahwa anaknya masih hidup”karna pada saat itu kami sudah sedia untuk mengambil anaknya ” Anak saya masih hidup apa yang kalian mahu kan dia belum mati lihat ini ” seperti itulah kiranya shira cuba katakan pada kami.ujar penjaga shira

Menurut yang dilaporkan oleh penjaga shira,gorilla itu juga kerap menangis dan meletakkan anaknya di atas perut sambil memeluknya dan mengusap usap bayinya ketika hendak tidur.

Penjaga shira pun merasa tersentuh hati melihat perlakuan shira yang tidak merelakan kematian anaknya. sehingga mereka memutuskan  membiarkan shira sebegitu karena shira enggan melepaskan anaknya untuk membuat pemeriksaan.

gorila_5_20150918_130952

“ini merupakan hal semula jadi antara ikatan kuat kasih sayang ibu dan anak ujar Profesor Manfred Niekisch pada Daily Mail.

saat ini kami hanya bisa menunggu hingga shira benar benar menyadari bahwa anaknya sudah mati pada saat itu kami akan membuat pemeriksaan untuk mengetahui apa yang menjadi punca kematian bayi shira.”

gorila_3_20150918_130925

sebelum ini shira pernah melahirkan anak tapi sayang anaknya juga mati selepas berumur 6 bulan karna jangkitan kuman ,tapi pada masa itu shira tidak berlaku aneh,kali ini mungkin shira benar benar kecewa.tambahnya penjaga Zoo.

 

Tags: #anak gorilla mati #ibu gorilla berlakon #kisah ibu gorilla berlakon

loading...