Pelakon 90An Kongsi Pengajaran Berharga Agar Tidak Meremehkan Benjolan Di Payudara

Pelakon 90An Kongsi Pengajaran Berharga Agar Tidak Meremehkan Benjolan Di Payudara|Siapa tidak kenal Suryana Nurman Zein atau yang lebih akrab di panggil Yana Zein,pelakon filem dan juga bintang sinetron indonesia pada tahun 90 an termasuk sinetron Cinta di Langit Taj Mahal yang pernah memenangi filem terbaik indonesia waktu itu.

Kini dengan kuatrat yang tersisa beliau berjuang melawan kanser payudara tahap 4 yang telah memamah tubuhnya hingga ia tidak mampu membiayai sekolah anaknya sejak 6 bulan terakhir ini.

Yana Zein yang ditemui oleh media indonesia semalam menceritakan satu pelajaran yang sangat berharga yang patut di waspadai oleh mana mana wanita.

Katanya saat mengetahui dirinya memiliki benjolan di salah satu payudaranya,ia lebih memilih membuat pemeriksaan di pengobatan Alternatif dari pada ke doktor,karena benjolan itu di anggap remeh.

Ketika membuat pemeriksaan doktor ia disahkan terkena kanser payudara,namun ketika itu ia belum mengalami apa apa gangguan kesihatan dan masih sempat lagi berlakon dalam sebuah sinetron meskipun dirinya sudah di jangkiti kanser.

Namun siapa sangka,selepas beberapa bulan untuk pengobatan seterunya kanser payudara Yana Zein sudah tahap ketiga.

Mantan istri Fahmi Darmawansyah itu pun sempat melakukan upaya penyembuhan melalui kaedah kemoterapi, namun doktor menyarankan untuk menghentikan karena sudah terlambat ,sel kanser telah menyebar di dalam tubuhnya.

Sejak setahun lalu keadaan yana semakin memburuk dan menjadi cobaan berat bagi dirinya dan kedua anak perempuannya yang seharunya berada disekolah.

Lebih memilukan lagi yana kini tidak memiliki kerja,dan hartanya sudah habis di jual, manakala pengobatan penyakitnya masih lagi membutuhkan biaya yang banyak.

Hal itu membuat dirinya mengalami kesulitan ekonomi hingga terpaksa memberhentikan kedua puterinya sekolah.

Kisah duka Yana menjadi liputan media selepas rakan artisnya Nafa Urbach melawat beliau dan meminta orang ramai untuk menghulurkan sumbangan untuk membantu yana zein.

Bagaimanapun Yana Zein mengingatkan kepada kaum wanita agar lebih memerhati apabila ada penyakit menumpang di bagian bagian sensitif wanita,terutamanya benjolan di payudara.

 

 

Tags: #benjolan #Kanser #Payudara #yana zein