Kenali 5 Tanaman paling Beracun Dan Mematikan Di Asia

1670 views

tumbuhan

 

Kenali 5 Tanaman paling Beracun Dan Mematikan Di Asia|Beberapa tanaman berbuah mahupun tanaman bunga ternyata  ada yang mengandungi racun,sebagian tanaman juga mempunyai mamfaat bagi binatang dan juga manusia selain cantik untuk di pandang namun ada beberapa tanaman liar mahupun hiasan  yang mengandungi racun berbahaya di sebalik kecantikannya,,seperti 5 jenis  tanaman dibawah adalah 5 tanaman yang termasuk paling berbahaya di asia,

1.mata ketam

tanaman-paling-beracun-di-dunia-06

“Mata Ketam“, tanaman ini merupakan tanaman asli Indonesia dengan buah yang menyerupai tasbih. Biji tersebut mengandung abrin, yang bekerja dengan menghambat peroses protein penting dalam tubuh. Tidak ada obat penawar untuk abrin, dan waktu kematian akan datang jika buahnya tertelan.

2.Stinging Bush

tanaman-paling-beracun-di-dunia-10

Ditemukan di hutan Australia dan Indonesia dan malaysia, Stinging Bush Daunnya tertutupi oleh bulu-bulu halus yang menyengat jika tersentuh oleh kulit. Racun pada bulu-bulu halus tersebut akan menghasilkan rasa sakit luar biasa selama beberapa hari.

Cara pengobatan tradisional untuk terkena bulu-bulu tanaman berracun ini,anda hanya perlu mencabut pokok tersebut dan mengambil akarnya kemudia gosokkan di bagian yang terkena bulu-bulu.

3.Angel Trumpet

tanaman-paling-beracun-di-dunia-11
Tanaman ini banyak digunakan sebagai tanaman hias, walau hampir semua bagiannya beracun kecuali benihnya. Tanaman ini mengandung skopolamin, hiosiamin, dan beberapa alkaloid tropane lainnya. Selain menyebabkan kelumpuhan dan kematian, racun ini juga menghasilkan halusinasi yang menakutkan.berkhayal tingkat tinggi.

4.Dieffenbachia

bunga

yang paling khusus untuk anak-anak. tanaman hias ini dapat membunuh seorang anak dalam waktu kurang dari satu menit dan dewasa dalam 15 menit,tubuhan hias Ini harus dicabut dari kebun dan dibawa keluar dari rumah. Jika tersentuh, jangan pernah seseorang sampai tersentuh matanya, karena dapat menyebabkan kerosakan pada mata sehingga mengakubatkan kebutaan.
5.Rumpai Miang Mexico

ming

Rumpai Miang Mexico atau nama sainstifiknya Parthenium hysterophorus dari famili Asteraceae merupakan sejenis rumpai liar yang berasal dari negara Mexico, Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Rumpai ini juga dikenali sebagai Carrot Weed.

Rumpai ini boleh tumbuh di pelbagai jenis dan keadaan tanah termasuklah tanah kurang subur. Ia kelihatan seperti ulam raja dan panjang daun 30cm dengan bilangan daun yang boleh mencapai 55 helai.

IMG-20141017-WA0016
Kehadiran rumpai ini mula dikesan pada bulan September 2014 oleh Jabatan Pertanian Malaysia di kawasan Ulu Yam Baru, Selangor dan selepas itu bancian telah dijalankan dengan sistematik dan didapati negeri Perak, Kedah dan Negeri Sembilan juga mempunyai rumpai ini.
Ancaman bahaya dari rumpai ini telah dilabelkan sebagai rumpai paling teruk abad ini kerana mengurangkan hasil pertanian serta ternakan bagi sesebuah negara dan seterusnya mengalami kerugian besar disamping menimbulkan masalah kesihatan yang kronik pada manusia.