Ini Antara Sebab Mengapa Anda Sering Rasa Lapar!

777 views
lapaRasa lapar biasanya disebabkan oleh beberapa faktor. Ketika datang bulan, wanita sering merasa lapar dan selalu ingin makan.
Namun, jika bukan dalam keadaan datang bulan, tapi anda sering merasa lapar, boleh jadi beberapa perkara ini mungkin menjadi penyebabnya.

Makan terlalu cepat

Penyebab pertama anda sering merasa lapar adalah kerana anda makan terlalu cepat. Hormon dalam tubuh tidak akan boleh bekerja apabila anda makan terlalu cepat. Ini yang membuat anda tak pernah merasa kenyang. Kajian telah membuktikan, semakin lama anda mengunyah makanan maka anda akan merasa kenyang lebih lama.

Kurang tidur dan rehat

Kurang tidur dan berehat ternyata juga boleh jadi penyebab anda mudah merasa lapar. Tubuh akan susah menghasilkan hormon yang merangsang rasa kenyang.

Tidak bersarapan pagi

Tidak sarapan ternyata juga jadi penyebab mengapa anda sering merasa lapar.

Menonton TV

Menonton TV terlalu lama boleh menyebabkan overweight. Ini kerana anda akan merasa mudah lapar dan memakan makanan yang tak sihat.

Tekanan

Saat stres anda juga akan merasa mudah lapar dan ingin memakan semua makanan.

Kurang minum air

Dehidrasi ternyata juga membuat anda mudah merasa lapar Ladies. Cukupkan pengambilan air putih dalam tubuh agar tak merasa mudah lapar.

Mengunyah gula-gula getah

Mengunyah gula-gula getah ternyata juga merangsang rasa lapar. Ketika anda mengunyah gula-gula getah, air liur akan ditelan dalam perut. Ini akan memberi kesan kepada perut yang memproses makanan. Ini akan membuat anda merasa mudah lapar.