Diet Sederhana Bantu Anda Cepat Kurus

657 views

Bermati-matian berdiet, tapi tetap gagal untuk kurus?

Jika tidak mampu, tidak perlulah anda berterusan memaksa diri untuk mengikat perut semata-mata mahu mendapatkan tubuh yang langsing. Sebaliknya, anda boleh cuba praktik diet sederhana ini dan paling penting, anda kena ada disiplin!

diet

Anda mesti ingat bahawa apa sahaja diet yang mahu anda praktikan, samada diet sederhana mahupun ekstrem, segala-galanya tidak akan berhsil jika anda tidak melakukannya dengan bersungguh-sungguh.

1. Menu Sarapan Pagi

Ketika bersarapan usahakan memilih menu makanan yang kadar seratnya cukup tinggi dan usahakan meminum jus limau. Sarapan pagi yang mengandungi karbohidrat seperti kentang dan roti akan membuatkan tubuh anda jadi lebih berenergi.

Selain itu, harus ada dalam sarapan pagi anda adalah protein kerana ia akan membuatkan perut anda berasa kenyang lebih lama serta boleh meningkatkan kosenterasi anda. Protein yang boleh anda ambil di pagi hari seperti telur rebus, tauhu, tempe, ikan dan ayam. Dengan mempertimbangkan keseimbangan protein, karbhidrat dan serat, sarapan pagi anda akan jadi lebih berkualiti.

Menghindari sarapan pagi dan memilih untuk melakukan aktiviti denga  perut kosong boleh menyebabkan obesiti. Rasa lapar yang berlebihan selepas itu akan membuatkan anda mengambil makanan yang berlemak tinggi dengan banyak. Perkara ini akan menyebabkan lemak berkumpul di sekitar perut serta meningkatkan kadar kolesterol, yang merupakan penyumbang utama kepada penyakit jantung.

2. Khasiat Teh Hijau

Jika ada gemar minum minuman teh pada setiap hari, kenapa tidak memilih teh hijau? Minum teh hijau secara teratur dapat membantu mempercepatkan metabolism dan juga meningkatkan kemampuan tubuh dalam membakar lemak.

Teh hijau mampu membakar paling kurang 70 kalori lebih dalam sehari. Selain itu, minum teh hijau secara rutin juga dapat membantu menurunkan kadar kolesterol.

3. Minum Susu (Rendah Lemak)

Susu mengandungi kalsium dan protein. Susu yang memiliki rendah kadar lemaknya tertanya boleh membantu anda menurunkan berat badan sekaligus menjaga massa otot. Susu yang tinggi kalsium dan rendah lemak juga mampu meningkatkan pembakaran lemak dan metabolisme. Berkat kandungan protein juga, pengambilan susu ini juga akna memberikan anda rasa kenyang yang lebih berpanjangan.

4.Perbanyakkan Minum Air Putih

Jika anda sedang berdiet, minum air putih sebelum makan adalah salah satu cara untuk mencegah rasa lapar. Bukan hanya menjamah makanan sahaja yang boleh membuatkan perut anda kenyang, bahkan minum air juga begitu.  Lagipun air putih ini sangat membantu dalam proses diet anda. Secara tak langsung, diet anda pun akan menjadi lebih sihat kerana air putih bersifat pelarut yang diperlukan oleh tubuh untuk membantu racun-racun di dalam tubuh.

Air putih tidak mengandungi lemak, kolesterol dan kalori. Kurangnya minum air putih menyebabkan tubuh anda kekurangan cecair (dehidrasi). Efeknya, kulit anda menjadi kusam, badan tidak bermaya dan sebagainya. Usahakan untuk minum air putih sebanyak lapan gelas sehari.

5. Jaga Adab Makan

Makan dengan terburu-buru akan menyebabkan perut menjadi tidak cepat kenyang. Bahkan penambahan jumlah makanan juga mungkin meningkat. Cuba lihat cara makan masyarakat Perancis, mereka sangat menikmati makanan yang mereka makan. Setiap kunyahan itu dinikmati dengan sempurna. Ini menyebabkan perut menjadi cepat kenyang dan keinginan untuk menambah makanan juga berkurangan. Bagi anda yang belum terbiasa dengan cara ini, cubalah ya. Kunyahlah makanan yang anda makan beberapa kali sehingga lumat sebelum anda menelannya.

6. Jauhi Makanan Ringan 

Apa sahaja yang berkaitan dengan makanan ringan atau segera, ia tetap tidak baik untuk kesihatan. Junk food mempunyai kadar lemak yang sangat tinggi dan mengandungi bahan pengawet yang boleh membuatkan berat badan anda bertambah.

7. Lebihkan Pengambilan Sayur-sayuran & Buah-buahan

Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berkhasiat akan membuatkan tubuh menjadi segar dan lebih energetic. Keduanya merupakan makanan bebas lemak, jika adapun ia adalah lemak yang baik untk kesihatan. Dengan pengambilan buah-buahan serta sayur-sayuran pada setiap hari akan membuatkan tubuh membakar lemak. Berat badan anda akan turun dengan perlahan-lahan.

Tags: #cara cepat kurus #cara cepat kurus badan #cara cepat kurus dalam 1 minggu #cara cepat kurus dalam 2 minggu #cara cepat kurus dalam seminggu #cara cepat kurus dengan herbalife #cara cepat kurus secara alami #cara cepat kurus setelah melahirkan #cara cepat kurus tanpa olahraga #CARA Diet #cara diet alami #cara diet atkins #cara diet berkesan #cara diet cepat dalam seminggu #cara diet paling cepat #cara mengecilkan perut #cara menurunkan berat badan #Cepat Kurus #cepat kurus dalam seminggu #cepat kurus dengan air putih #cepat kurus dengan herbalife #cepat kurus di bulan puasa #cepat kurus semasa berpantang #cepat kurus tanpa olahraga #diet cepat kurus #menu diet #menu diet cepat #menu diet golongan darah b #menu diet seminggu #menu diet tanpa karbohidrat #menu diet tanpa nasi #menu diet untuk kurus #menu makanan diet #resep menu diet

loading...