Baca Sebelum Menyesal,Jangan Makan Garam Yang Digunakan Dengan Cara Ini

1421 views

garam

Baca Sebelum Menyesal,Jangan Makan Garam Yang Digunakan Dengan Cara Ini|Garam adalah mineral yang sangat penting dan sangat bermamfaat bagi tubuh manusia, garam juga mampu menghilangkan beberapa penyakit,Rosulullah SAW mempunyai amalan memakan secubit garam sebelum makan dan selepas makan untuk keberkesanan perut menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.

Dalam sejarah pada zaman yunani (askar Greek)  dibayar gaji menggunakan garam .Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.

Apabila dipenjarakan, mereka ( penentang ) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam .Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah Bin Umar

” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu besi, api ,air dan garam”

Walaupun banyak kebaikannya NAMUN akan sangat berbahaya apabila menggunakan dengan cara yang salah! !

Bagaimanakah cara menggunakan garam dengan baik

Cara yang betul menggunakan garam dengan memasukkan garam ke dalam masakan apabila suhu masakan sudah berangsur dingin atau hangat.

kebanyakan orang melayu  sudah terbiasa memasak garam dengan cara memasukkan garam ke dalam masakan ketika masakan sedang mendidih atau panas.

Hal tersebut akan menyebabkan garam berubah menjadi toksid atau racun yang akan memberikan dampak buruk bagi kesehatan.

Jika garam dimasak dengan cara tersebut akan menyebabkan garam berasid dan membahayakan kesehatan, serta akan mengundang pelbagai penyakit akibat dari asid yang menjadikan darah jadi kental.Selain itu juga akan menghilangkan kandungan yodium kandungan paling penting pada garam tersebut.

Kajian sederhana.

Ambil dua cawan di isi dengan air putih
cawan pertama tanpa garam: teteskan sedikit darah manusia dalam air ,sudah tentu air akan menjadi warna merah tanpa di bancuh sekalipun.
kesimpulan: air minerah baik bagi darah manusia.

cawan kedua letak garam sampai air terasa masin:teteskan sedikit darah apakah yang terjadi?
titisan darah dalam air tidak akan rata bahkan ia akan bergumpal gumpal kecil dan kental, sekalipun di bancuh.

kesimpulan :Sudah jelas, bahwa pemakanan garam yang berlebihan akan menjadikan darah menjadi kental dan meyumbat pembuluh darah sehingga ia tidak menjadi lancar ,di sinilah jantung terpaksa bekerja keras untuk memompa lebih kuat menyalurkan darah kepada bagian bagian tubuh.

Apakah yang terjadi apabila jantung di paksa bekerja dan darah terlalu kental? darah tinggi dengan stroke jeerrrrr…

penyakitdarahtinggi.org

strok

 

Tags: #Bahaya #berlebih #Betul #cara makan garam #makan garam