Awas Jika Bayi Anda Berak Berdarah

1008 views
Foto - google

Foto – google

Awas Jika Bayi Anda Berak Berdarah  | Ibu bapa pastinya bimbang jika anak mereka kurang sihat atau sakit. Malah lebih menakutkan apabila anak mereka membuang air besar beserta darah.

Ramai beranggapan berak berdarah adalah disebabkan buasir. Sedangkan pendarahan ketika membuang air besar boleh juga disebabkan berlaku infeksi atau kelukaan di dinding usus.

Bagi orang dewasa berak berdarah biasa berpunca dari penyakit seperti buasir atau kanser usus. Namun bagi bayi,  anda perlu tahu beberapa ciri-ciri dan jenis berak supaya anda tidak salah cara.

Kami kongsikan beberapa cara mengenalpasti bayi berak berdarah:

  1. Lihat warna tahi. Jika warna tahinya agak kehitaman, bermakna ada masalah di bahagian saluran penghadaman atas. Warna kehitaman disebabkan campuran dengan asid perut. Jika warna tahinya merah segar, masalah ini mengarahkan pasa saluran penghadaman bahagian bawah.
  2. Jika darah bercampur najis dan menitis membuatkan bayi menangis kesakitan, bermakna adanya luka atau pedih pada anus kerana terluka akibat najis yang keras.
  3. Jika tahi bayi anda berwarna hitam gelap, ia mengarah kepada ‘melena’, terdapat perdarahan di usus.
  4. Bayi berak berdarah juga boleh disebabkan infeksi saluran penghadaman, disertai dengan demam dan diare.
  5. Jika bayi anda sukar membuang air besar atau berak, sembelit, besar kemungkinan juga bayi anda kurang serat, sehingga cenderung sukar untuk mengeluarkan kotorannya.
  6. Jika anak anda masih bayi dan masih menyusu badan, kemungkinan potensi untuk bayi anda berak berdarah lebih kecil berbanding bayi yang diberikan susu formula.
  7. Perhatikan masalah makanan, jangan sampai kekurangan serat dan cecair. Bagi bayi yang bergantung pada susu formula, kurangi jumlah susu formulanya dengan tetap menambahkan jumlah air yang sama.
  8. Sekiranya bayi berak berdarah disertai dengan perut kembung dan perut nampak buncit, mengeras, kemungkinan ada masalah pada saluran penghadamannya. Anda disarankan segera membawa bayi anda mendapatkan rawatan doktor bagi pemeriksaan lanjut.

sumber-wom.my

 

Tags: #buasir #kanser usus #punca berak berdarah #sebab bayi berak berdarah