Apa Hukum Suami Kahwin Dua Tanpa Sepengatahuan Isteri

1329 views

opl

Apa Hukum Suami Kahwin Dua Tanpa Sepengatahuan Isteri|Persoalan pernikahan berpoligami bukanlah sesuatu yang baru di dengari gegendang telinga.namun persoalan menikah atau berpoligami tanpa izin atau sepengetahuan isteri bagai pana pula hukumnya dalam syariah islam adakah ia sah?
Soalan yang di ajukan sahkan pernikahan poligami tanpa sepengetahuan isteri dengan beberapa alasan pertama pernikahan itu tidak di izinkan isteri dan yang kedua takut pergaduhan terjadi?

Dalam sebuah ceramah ustaz azhar idrus pernah di tanyakan soalan ini berkut jawaban ustad.

Perintah Allah untuk menikahi wanita manapun yang disenangi sebanyak dua, tiga dan empat adalah dalil jelas bahwa Allah mengizinkan lelaki menikah lebih dari satu, artinya Allah mengizinkan Lelaki berpoligami.

“Maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat (An-Nisa; 3).dan jika kamu takut berlaku adil kahwinlah satu saja”

Dalam Akhir ayat diatas “berlaku adil” tidak bisa menjadi dalil bahwa adil adalah syarat sah berpoligami, hanya menunjukkan anjuran menikah dengan satu isteri jika takut tidak bisa berbuat adil.

Dalam Keratan Akbar Berita Harian Beberapa Tahun lepas

JAKIM mengesahkan bahwa undang undang syariah di melayu memberi hak kepada suami berpoligami tanpa perlu meminta izin kebenaran dari suami.

Ketua JAKIM datuk Othman Mustapha berkata sebaliknya keputusan sama ada lelaki berkenan dibenarkan berpoligami atau tidak bergantung kepada budi bicara mahkaman syariah.

Bagai manapun kebiasaannya mahkamah syariah akan memanggil isteri pertama untuk memaklumkan bahwa suaminya bakal berkahwin satu lagi.mengikut sistem perundanga islam suami memang tidak perlu meminta izin kebenaran isteri untuk kahwin lebih dari satu atau berpoligami.

Tags: #Hukum Suami Kahwin Dua #Suami Kahwin Dua Tanpa Sepengatahuan Isteri

loading...