7 Lagu Berhantu Yang Membuat Bulu Meremang

2158 views

 

lopoio

7 Lagu Berhantu Yang Membuat Bulu Meremang|Banyak lagu populer yang ternyata memiliki cerita misterius di saat pembikinan lagu dan saat lagu didengarkan,serta sejarah lagu itu dicipta tidak terlalu didehkan kepada umum.Selain tidak dapat dijelaskan dengan akal sehat, lagu tersebut juga membawa pengaruh yang aneh bagi penikmatnya. Lagu apa sajakah itu?

Berikut adalah 7 lagu yang dikatakan berhantu.

1.’Lingsir Wengi’
Lagu berjudul ‘Lingsir Wengi’ adalah sebuah lagu yang seluruh liriknya berbahasa Jawa. Tak banyak yang tahu tentang makna asli dari lirik lagu ini. Namun cerita yang berkembang di masyarakat khususnya di tanah Jawa, lagu ini adalah ritual untuk memanggil hantu. Hantu yang dimaksud adalah hantu wanita, atau yang biasa disebut pontianak (kuntilanak)

Berikut ini adalah sepenggal lirik dari lagu Lingsir Wengi:

Lingsir wengi sliramu tumeking sirno…Ojo tangi nggonmu guling…Awas jo ngetoro…Aku lagi bang wingo wingo…Jin setan kang tak utusi…Dadyo sebarang…Wojo lelayu sebet…

Entah benar atau tidak, yang jelas keyakinan masyarakat tentang cerita tersebut telah diperkuat oleh sebuah film berjudul ‘Kuntilanak’ yang diperankan Julie Estelle. Dalam film tersebut lagu Lingsir Wengi memang digunakan untuk memanggil Kuntilanak.

Amaran :pastikan video tidak di tonton seorang diri.

2.Lagu Cindai-Dato’ Siti Nurhaliza

Lagu alunan Datuk Siti Nurhaliza Yang mula popular pada tahun 1998 ini telah menjadi salah satu lagu berhantu sehingga kini.

Penulis lirik agu Cindai adalah Hairul Anuar Harun yang mengaku sehingga kini lagi menerima pelbagai reaksi daripada orang ramai mengenai makna disebalik lagu tersohor tersebut.

Dalam bahasa minangkabau Cindai bermakna Hantu pontianak.

Namun menurut penulis lagu berkata cindai Adalah kain sutera berbunga bunga.

Lagu ini dikatakan berhantu karena ada seorang perempuan menyanyi didalam bilik air dan ada suara yang mengikut bernyanyi bersama,ketika itu dia sahaja didalam bilik air itu.

Lagu cindai juga pernah dikaitkan dengan kisah seorang puteri bunian.

3.Ulek Mayang

lagu tradisi Negeri Terengganu, Ulek Mayang. Lagu Ulek Mayang yang bermula sebagai kaedah perubatan tradisional menjadi identiti Terengganu kerana menjadi amalan masyarakat Melayu lama sejak beratus tahun lalu. Namun amalan itu dikatakan amalan khurafat kerana menggunakan khidmat makhluk halus atau pun jin dalam mengubati seseorang pesakit.

Kisah lagu ulek mayang ini bermula dengan kisah seorang nelayan yang menangkap ikan di tengah laut.Tiba-tiba datang ribut dan nelayan tersebut telah memuja semangat penunggu laut lalu dia diselamatkan oleh beberapa orang puteri laut(jin laut) dan mereka telah jatuh cinta dengan nelayan ini.

Namun oleh kerana berbeza dunia,mereka terpaksa menghantar nelayan tersebut balik ke pantai.

Nelayan tersebut tidak sedarkan diri kerana puteri-puteri itu enggan melepaskannya lalu dirawat oleh seorang bomoh menggunakan mayang kelapa.

Bomoh tersebut terpaksa menyeru semangat-semangat yang lain untuk membantu sehinggalah datang Puteri Sulung(adik-beradik dengan puteri laut tadi) dan menyuruh adik-adiknya balik ke tempat asal.

Sebagai penghargaan maka puteri-puteri itu dijamu dengan pulut kuning dalam upacara semah(memberi makan Jin Laut) Kisah ini dikatakan berlaku lama dulu iaitu sebelum kedatangan Islam.

Setelah kedatangan Islam,acara khurafat ini telah ditinggalkan.Namun masih ada segelintir masyarakat yang tidak berpegang dengan ajaran Islam dan masih mengamalkan upacara Ulik Mayang ini terutama bagi golongan nelayan,kononnya untuk meminta bantuan Jin Laut melindungi mereka semasa mereka turun ke laut untuk menangkap ikan.

4.Lagu Menanti Kekasih-Alda

Ini merupakan lagu terakhir penyanyi Alda dari Indonesia yang famous dengan lagu “Aku tak biasa”. Lirik lagu yang menakutkan dan gelak seram di akhir lagu ni pasti membuatkan bulu roma anda meremang.

Pelbagai spekulasi dibuat mengenai lagu ini contohnya selepas 3 hari lagu ini dibuat,polis menemui mayat Alda mati dalam sebuah hotel.Tetapi yang pasti punca kematiannya kerana overdose dan ada kaitan dengan teman lelakinya.

Namun,selepas forensik memeriksa mayatnya,didapati Alda telah mati 7 hari yang lepas.Maka,siapa yang record lagu tu?Khabarnya,lagu tersebut secara tiba-tba sahaja sudah siap direkod dan pengurus Alda sendiri tidak tahu dari mana datangnya lagu ini.

Ada pula yang mengatakan kononnya ketika lagu ini dirakam,Alda dalam keadaan yang sedih dan kecewa kerana kecurangan teman lelakinya.Oleh kerana itu,walaupun lirik lagu sebenarnya lain,tetapi Alda telah menyanyikan lirik lagu ini.Kesahihan sebenar cerita ini tidak diketahui.

Amaran :pastikan video tidak di tonton seorang diri.

5.Sephia
Lagu pop karya Eross yang dinyanyikan oleh grup musik Sheila on 7, meski tidak memiliki unsur mistis atau gaib yang bisa berakibat aneh pada pendengar dan penyanyinya, namun yang menjadi misteri adalah proses pembuatan lagu tersebut.

Konon, di tahun 1990 awal, saat Eros sedang membuat lagu, dia mendapatkan telepon dari seorang gadis bernama Sephia yang mengaku mendapatkan nomor telepon Eros dari rakanya dan mengenal Eros dengan sangat baik. Penasaran dengan sosok Sephia, Eros pun mencoba mencari informasi mengenai gadis tersebut. Akhirnya dia menemukan fakta bahwa gadis yang meneleponi dia memang benar bernama Sephia, namun telah meninggal dua bulan yang lalu.

6.Malam satu suro

Lagu ini sebenarnya hanya ada di film Malam Satu Suro yang diperani Suzanna di tahun 1984 silam. Meski demikian, lagu yang berirama langgam Jawa ini masih sering diunduh dan didengar banyak orang. Walau keinginan mendengar lagu tersebut hanya didorong rasa ingin tahu, tapi terbukti lagu ini diyakini memiliki hawa mistis yang bisa mendatangkan arwah atau roh gentayangan.

Fakta yang lebih mengerikan perihal lagu ini adalah : di film tersebut, lagu ini dinyanyikan sendiri oleh Suzanna, yang dalam film itu berperan sebagai Sundel Bolong.

Amaran :pastikan video tidak di tonton seorang diri.

7. Kukatakan dengan indah(Peterpan)

Lagu yang dinyanyikan grup musik Peterpan yang terdapat di album keempat mereka (Untuk Sahabat Peterpan) ini dirilis tahun 2005. Lagu ini cukup populer di masa itu hingga hari ini. Dalam proses pembuatan lagu ini, ada rumor mistis yang beredar : Lagu tersebut direkam di studio tempat almarhumah penyanyi Nike Ardila juga pernah rekaman.

Diceritakan bahwa pada bagian di mana Ariel (vokalis Peterpan) menyanyikan bait “Kau hancurkan hatiku….”, muncul suara perempuan yang ikut bernyanyi. Bagian itu telah beberapa kali dihapus dan di-retake, tetapi selalu muncul. Akhirnya bagian tersebut dibiarkan saja dan dirilis apa adanya.

Konon, pada saat konser, Ariel tidak pernah menyanyikan bagian tersebut dan selalu mengarahkan mike kepada para fans dan penonton untuk menyanyikannya.

Tags: #berhantu #Lagu #Seram

loading...