Lelaki Ini Kongsi Pesan Pada Semua Perokok Tegar

23655 views

IUY7

Lelaki Ini Kongsi Pesan Pada Semua Perokok Tegar|Banyak pihak yang menentang untuk larangan merokok,”merokok mati tak merokok juga mati” itulah salah satu alasan yang mereka katakan.

Itu sebagai perokok,tapi bagaimana pula dengan orang yang terkena asap rokok(perokok pasif) adakah berbahaya?

Disini kami kongsikan kisah seorang doktor yang memiliki pesakit mengalami tumor pita suara akibat terlalu terdedah dengan asap rokok rakan sebilik sekaligus rakan sekerjanya.Berikut kisahnya…

 

“Saya panggil dia min,pesakit saya sudah dua bulan di rawat di hospital ini,min bekerja di sebagai mekanik kereta,dia tak merokok rakannya yang merokok.

Tapi pada akhirnya min kena tumor pita suara karena terdedah asap rokok rakan rakannya,pita suara,tenggorokan dan saluran kehidung juga terpaksa di buang,pembedahan di buat dengan mengerat hampir setengah bagian lehernya.

Kini hidungnya sudah tidak berpungsi,min bernapas melalui lobang warna putih di leher dan min juga sudah bisu.

Min adalah seorang yang baik,sebelum min diperbolehkan balik kerumah ,dengan gerak bibir dan tangan min berpesan kepada saya”Adik jauhi asap rokok,ambil gambar saya ceritakan sama rakan rakan biar mereka berhenti merokok.katanya.

Nota eberita:Secara sahabat,kita tidak mungkin memutuskan hubungan kawan hanya karena kawan merokok.

Kita sebagai kawan patutnya memberi mereka nasihat agar mengurangi merokok ketika lepak bersama,kalau boleh jangan merok.

Untuk maklumat sebenarnya lebih tinggi risiko perokok pasif kena kanser atau tumor dari pada perokok aktif.

Kepada perokok aktif jika tak nak berhenti merokok sekurang kurangnya berilah toleransi kepada orang tersayang dan sekeliling,hisaplah di tempat lain ,jangan biarkan mereka menderita hanya karena kedegilan dan kepuasan anda.

Salah seorang mangsa.
Robby indra wahyuda salah seorang lelaki yang menentang keras larangan merokok,Beliau disahkan meninggal selepas terkena kanser dibagian leher.

98

Tags: #Bahaya #bahaya asap rokok #Kisah #Lelaki #merokok #perokok pasif