(Video) Ulat Belatung Bersarang Dalam Mulut Akibat Perkara Ini

6052 views

putih

(Video) Ulat Belatung Bersarang Dalam Mulut Akibat Perkara Ini|Pemakanan dan kebersihan sangat berkait rapat dengan penyakit.pemakanan yang tidak dijaga dan juga kurangnya kebersihan adalah punca segala penyakit.

Kali ini kami akan memperkenalkan satu jenis masalah kesihatan mulut yang dikenali sebagai Oral Myiasis Yang bermaksut jangkitan oleh larva lalat.Perkara ini disebabkan lalat yang memiliki kebolehan menghasilkan larva yang mampu hidup dalam tubuh manusia.

Kes ini berlaku di sebuah negara yang memiliki timbunan sampah yang banyak serta keadaan yang lembab,situasi inilah yang dipergunakan oleh lalat untuk berkembang biak.

Selain dari pada itu di pahamkan pesakit yang terkena jangkitan ulat belatung ini juga adalah orang yang berkemungkinan besar orang yang tidak menjaga kebersihan pemakanan dan juga malas menyikat gigi.

Gambar pesakitĀ Oral Myiasis

lop

op;

klol

ko

p

Bagamakan masalah ini berlaku?

1.Kebersihan makanan.

Bagi manusia lalat mempunyai seputasi buruk dan menjijikkan,dalang dari penyebar penyakit.Lalat rumah mahupun lalat di luar rumah hanya bertahan hidup selama 30 hari,namun tahukah anda 1 ekor lalat betina dewasa mampu bertelur hingga 3.000 telur selama ia bertahan hidup.

Lalat yang hinggap di makanan bukan saja sekedar makan, ia juga bertelur serta membuang najis, membawa kuman dan kotoran kedalam makanan.

popo

Lalat juga akan muntah terlebih dahulu di atas makanan sebelum memakannya,sebab muntahannya mengandungi zat yang berfungsi untuk mencairkan makanan,zat dan najis inilah yang mengakibatkan seseorang akan keracunan makanan dan lainnya.

Mana kala telurnya yang akan menetas menjadi larva selepas 14 jam sebelum 14 hari menjadi lalat terbang.cuba anda bayangkan kalau telur telur ini masuk kedalam tubuh anda dan membiak.

Malas sikat gigi

menyikat gigi adakah satu kebiasaan yang baik,menyikat gigi yang di anjurkan adalah selepas makan dan sebelum tidur,pada malam hari aktiviti yang berkurangan membuat air liur juga berkurangan,hal inilah yang mengakibatkan bakteria meningkat dua kali lipat di dalam mulut.

Sisa makanan yang terselip di dalam mulut akan menjadi sarang bakteria yang kemudiannya menjadi azam yang sangat berbahaya sehingga ia merosakkan gigi dan juga Mengakibatkan gusi bernanah serta penyakit mulut lainnya.

Tags: #ulat belatung bersarang dalam mulut #video ulat belatung bersarang di mulut #video ulat belatung di mulut